1814: Det nordlige grenseland
Einar Niemi, professor emeritus ved Universitetet i Tromsø, gir oss et innblikk i situasjonen til samene, kvenene og situasjonen generelt i det nordlige grenselandet rundt 1814.

I 1814 var den nordlige delen av Norge prega av en veldig sammensatt befolkning, og flerspråklighet var derfor helt vanlig. Situasjonen, der nordmenn stort sett var i mindretall, ble sett på som bekymringsfull av norske myndigheter.
Foredraget er hentet fra 24-timerssendingen, ''1814 på 24 timer'', som ble arrangert på Eidsvoll 9. mai 2014.
Seamma såårhts learoevierhtieh
NRK våarhkoe
Saemien TV-raajroeh, dokumentaarh jïh jeatjah aaj filmh. Saemien sisvege NRK våarhkoste, 1960-låhkoste dovne daan beajjan.
Aamhtesh: Aerpiemaahtoe, Beapmoe, Eatnemenåhtoe, Vuelie, Njaalmeldh kultuvre, Duedtie, Eatnemelearoe, Åålmege jïh laanth, Saepmie, Histovrije, Nöörjen histovrije, Urrebe histovrije, Saemien histovrije, Kultuvre, Filme, Kåanste, Litteratuvre, Musihke, Saavreme, Aarhte jïh daajroe, Healsoe, Byjrese, Eatnemefaage, Religiovne, Jielemevuajnoe, Aalkoeåålmegi jaahkoe, Etihke, Kristelesvoeten bïjre, Siebriedahke, Meedije, Politihke, Siebriedahkedaajroe, Skuvle jïh ööhpehtimmie, Ökonomije, Saemiengïele, Gïelh jïh smaaregh, heevehtslitteratuvre, Grammatihke, Gïelehistovrije

LearnLab - Saemien
Daltese: Maanagïerte, 1-4, 5-7, 8-10, VGS
Aamhtesh: Aerpiemaahtoe, Eatnemenåhtoe, Vuelie, Duedtie, Eatnemelearoe, Åålmege jïh laanth, Saepmie, Histovrije, Nöörjen histovrije, Saemien histovrije, Kultuvre, Litteratuvre, Musihke, Aarhte jïh daajroe, Healsoe, IT/teknologije, Matematihke, Byjrese, Eatnemefaage, Religiovne, Jielemevuajnoe, Jeatja religiovnh, Etihke, Kristelesvoeten bïjre, Siebriedahke, Skuvle jïh ööhpehtimmie, Saemiengïele, Gïelh jïh smaaregh, Grammatihke
Seamma såårhts learoevierhtieh
NRK våarhkoe
Saemien TV-raajroeh, dokumentaarh jïh jeatjah aaj filmh. Saemien sisvege NRK våarhkoste, 1960-låhkoste dovne daan beajjan.
Aamhtesh: Aerpiemaahtoe, Beapmoe, Eatnemenåhtoe, Vuelie, Njaalmeldh kultuvre, Duedtie, Eatnemelearoe, Åålmege jïh laanth, Saepmie, Histovrije, Nöörjen histovrije, Urrebe histovrije, Saemien histovrije, Kultuvre, Filme, Kåanste, Litteratuvre, Musihke, Saavreme, Aarhte jïh daajroe, Healsoe, Byjrese, Eatnemefaage, Religiovne, Jielemevuajnoe, Aalkoeåålmegi jaahkoe, Etihke, Kristelesvoeten bïjre, Siebriedahke, Meedije, Politihke, Siebriedahkedaajroe, Skuvle jïh ööhpehtimmie, Ökonomije, Saemiengïele, Gïelh jïh smaaregh, heevehtslitteratuvre, Grammatihke, Gïelehistovrije

LearnLab - Saemien
Daltese: Maanagïerte, 1-4, 5-7, 8-10, VGS
Aamhtesh: Aerpiemaahtoe, Eatnemenåhtoe, Vuelie, Duedtie, Eatnemelearoe, Åålmege jïh laanth, Saepmie, Histovrije, Nöörjen histovrije, Saemien histovrije, Kultuvre, Litteratuvre, Musihke, Aarhte jïh daajroe, Healsoe, IT/teknologije, Matematihke, Byjrese, Eatnemefaage, Religiovne, Jielemevuajnoe, Jeatja religiovnh, Etihke, Kristelesvoeten bïjre, Siebriedahke, Skuvle jïh ööhpehtimmie, Saemiengïele, Gïelh jïh smaaregh, Grammatihke