Samisk 2,3 og 4
Muntlig kommunikasjon
- lytte, leke og eksperimentere med samiske språklyder, stavelser, ord, rim, rytme og intonasjon (10)
- uttale ord og enkle setninger (7)
- hilse, takke og presentere seg selv (1)
- fortelle om seg selv og andre (2)
- lytte til muntlige tekster og gjenkjenne ord og uttrykk knyttet til dagligdagse situasjoner (20)
- delta i innøvde dagligdagse dialoger (1)
- samtale om bilder med enkle uttrykk (4)
- telle fra 0-100 og bruke tallene i enkel samtale
Skriftlig kommunikasjon
- lese store og små samiske bokstaver (5)
- dele ord i stavelser (2)
- gjenkjenne ordbilder
- skrive små og store bokstaver og eksperimentere med ord i egen håndskrift og på tastatur (3)
- lese korte ord og stavelser på papir og skjerm (6)
- sette sammen enkle ord til korte setninger (2)
Språk, kultur og litteratur
- snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav i samisk og norsk (3)
- eksperimentere med ordformer og samtale om ordformer og betydningsforskjeller
- samtale om samisk språk og om situasjoner der det er nyttig å kunne samisk (1)
- lytte til og delta i framføring av joiker, sanger, rim og regler (4)
- lytte til og gjenkjenne språket gjennom enkle fortellinger, eventyr, bilder, spill og tv-program (27)
- bruke betegnelser på ukedager, måneder og de åtte årstider (1)
- bruke samiske benevnelser for klær (2)
- gjenkjenne samiske kofter fra forskjellige områder
Muntlig kommunikasjon
- lytte, forstå og uttrykke enkle beskjeder og instruksjoner (2)
- lytte og forstå enkle samtaler, historier og fortellinger (24)
- samtale om dagligdagse situasjoner (2)
- stille og svare på enkle spørsmål (1)
- delta i rollespill og dramatiseringer (3)
- kunne telle til 1000 og bruke tall til å angi tid og datoer (1)
Skriftlig kommunikasjon
- lese og skrive det samiske alfabetet (4)
- lese, forstå og skrive enkle beskjeder i egen håndskrift og på tastatur (1)
- lese enkle tekster, historier og fortellinger og uttrykke forståelse av innholdet (25)
- skrive enkle tekster om dagligdagse situasjoner
Språk, kultur og litteratur
- gjenkjenne uttrykk i nåtid, fortid og framtid (1)
- samtale om språk og språkblanding
- lese gåter, ordspråk og vitser (2)
- lytte til og lese samiske eventyr og fortellinger og samtale om innhold (13)
- bruke begreper knyttet til mat i samtale om samisk mat
- bruke de vanligste ord knyttet til nær familie og slekt (1)
Muntlig kommunikasjon
- uttrykke seg om dagligdagse situasjoner i nåtid, fortid og fremtid
- fortelle om egne opplevelser og erfaringer
- opptre i ulike språkroller gjennom dramaaktiviteter, opplesing og presentasjon (5)
- lytte og gjenfortelle det som blir fortalt (14)
- oversette ord, enkle uttrykk og korte setninger
- kommunisere med andre ved hjelp av digitale medier
Skriftlig kommunikasjon
- lese og forstå hovedinnholdet i fortellende tekster (14)
- skrive enkle fortellende tekster og fremføre for andre (1)
- bruke opplevelser fra drama, teateroppsettinger, film og samiske tv-programmer i egen tekstproduksjon (1)
- lytte og gjenfortelle det man har hørt (6)
- oversette enkle setninger fra norsk til samisk
- bruke elementære rettskrivningsregler
- bruke papirbaserte og digitale ordbøker (1)
Språk, kultur og litteratur
- samtale om ordklassene
- bøye noen verb og substantiv
- bruke de vanligste setningstypene
- samtale om dialekter og gjenkjenne noen vanlige ord på andre dialekter (2)
- forstå og bruke tall i kommunikasjon om priser, mål, vekt og størrelser (1)
- samtale om praktisk arbeid (1)
- samtale om samiske stedsnavn
- lese samisk barne- og ungdomslitteratur og fortelle om innholdet (21)
- lytte til og samtale om samisk fortellertradisjon (4)
- bruke digitale verktøy i egen språklæring (4)
Muntlig kommunikasjon
- uttale samiske ord og sammenligne samiske og norske språklyder og intonasjon
- hilse, takke og presentere seg selv og fortelle om seg selv og andre på samisk
- delta i enkle samtaler om dagligdagse situasjoner (1)
- lytte til og uttrykke forståelse for innhold i enkle historier og fortellinger (6)
- forstå og uttrykke enkle beskjeder og instruksjoner
- bruke tall fra 1-1000 i kommunikasjon
- stille spørsmål og svare på spørsmål (1)
- oversette enkle setninger (1)
Skriftlig kommunikasjon
- lese og forstå beskjeder og enkle instrukser
- lese og forstå enkle tekster (10)
- skrive enkle fortellende setninger i nåtid og fortid
Språk, kultur og litteratur
- samtale om to-språklighet og om hvorfor og hvordan utvikle eget samisk språk (1)
- lytte til og lese samiske eventyr og fortellinger og samtale om innhold (8)
- bruke begreper knyttet til mat i samtale om samisk mat (1)
- bruke de vanligste ord knyttet til familie og slekt (2)
- samtale om samiske klær og gjenkjenne kofter fra forskjellige områder i Sápmi/Sábme/Saepmie
- bruke papirbaserte og digitale ordbøker (4)
Muntlig kommunikasjon
- lytte, forstå og kunne føre enkle samtaler (2)
- kommunisere med god uttale og intonasjon (1)
- forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner (2)
- gi uttrykk for egne meninger og følelser (1)
- fortelle om egne opplevelser og erfaringer (1)
- tilpasse språkbruken i noen grad til ulike språksituasjoner
Skriftlig kommunikasjon
- lese og forstå hovedinnholdet i fortellende tekster (11)
- skrive tekster om dagligdagse situasjoner (1)
- beherske elementære rettskrivningsregler (3)
- bruke digitale verktøy og hjelpemidler i eget arbeid med tekster (2)
Språk, kultur og litteratur
- grunnleggende prinsipper om lydendringer ved ordbøyning og bøye noen verb og nomen (1)
- bruke noen grammatiske benevnelser ved samtale om ord i setninger (2)
- samtale om de vanligste ordklassene (1)
- bruke tall til å angi tid, datoer, priser, mål, vekt og størrelser (1)
- lytte til samiske fortellinger og samtale om samisk fortellertradisjon (4)
- ta rede på hvilke samiske medier som finnes og reflektere over hvordan dra nytte av mediene i egen språklæring (1)
- samtale om samiske stedsnavn (2)
Muntlig kommunikasjon
- uttrykke seg om dagligdagse situasjoner i nåtid, fortid og fremtid
- kommunisere med god uttale og intonasjon (1)
- delta i spontane samtaler om ulike emner og aktuelle temaer og utrykke synspunkter og meninger
- opptre i ulike språkroller gjennom dramaaktiviteter, opplesing og presentasjon (1)
- lytte og gjenfortelle det som blir fortalt (4)
- presentere fra tema knyttet til samisk kunst eller næringsliv (2)
- kommunisere med andre ved hjelp av digitale medier
Skriftlig kommunikasjon
- lese og referere hovedmomenter i en tekst (7)
- skrive tekster som forteller, beskriver og informerer
- oversette enkle setninger fra norsk til samisk (2)
- lytte og gjenfortelle det man har hørt (2)
- bruke notater og kilder som grunnlag for skriving og oppgi kildene
- bruke de mest sentrale regler i setningsoppbygging og ortografi (2)
Språk, kultur og litteratur
- enkel setningsanalyse
- gjenkjenne stammetyper og bruke grunnleggende bøyningsformer av verb og nomen
- samtale om bruk av de vanligste ordavledningsformene
- lytte til og samtale om samiske språk og dialekter (2)
- lese tekster i ulike sjangere, finne tema og kommentere innholdet (9)
- presentere en samisk forfatter
- presentere noe hvor tema er fra tradisjonell kunnskap og samisk kultur (7)
- bruke digitale verktøy i egen språklæring og presentasjoner (2)
Muntlig kommunikasjon
- beherske et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner (4)
- lytte til andres fremføringer, stille spørsmål og uttrykke egne tanker og meninger (1)
- bruke kunnskap fra andre fag i muntlige fremstillinger
- forstå og bruke tall i kommunikasjon (1)
Skriftlig kommunikasjon
- lese og forstå fortellende og beskrivende tekster og kunne skille mellom fakta og meninger i tekster (2)
- skrive tekster som beskriver, drøfter og uttrykker meninger
- bygge opp leselige og oversiktlige tekster for hånd og på tastatur
- innhente stoff fra digitale, skriftlige og muntlige kilder i arbeidet med egne tekster (3)
Språk, kultur og litteratur
- bruke setningsanalyse i egen språklæring
- samtale om tospråklighet og hvilke rettigheter samer har angående eget språk
- samtale om hovedforskjeller mellom samisk og norsk (3)
- gjenkjenne tradisjonell samisk tellemåte og måleenheter
- samtale om naturbetegnelser (2)
- lage presentasjon om emne fra tradisjonelt arbeid, samiske næringer, kunst eller kultur (4)
- samtale om samiske ordtak og diiddat/dijda/dïejvesh
- lese ulike tekster og kommentere innholdet (7)
Muntlig kommunikasjon
- lytte, forstå og delta i spontane samtaler (1)
- fortelle om hendelser, planer, antakelser og forventninger (1)
- samtale om ulike temaer og aktuelle nyhetssaker (4)
- oversette enkle tekster (3)
Skriftlig kommunikasjon
- lese fagtekster og fortelle om hovedinnholdet (3)
- bruke notater, digitale og andre kilder som grunnlag for skriving (3)
- skrive ulike tekster utfra selvvalgte emner
- oversette enkle tekster og se likheter og ulikheter mellom samisk og norsk (4)
Språk, kultur og litteratur
- bruke grammatiske benevnelser ved drøfting av ordformer
- samtale om begrepet flerspråklighet og fortelle om fordeler ved å være flerspråklig (1)
- uttrykke høflighet gjennom bestemte fraser og ved hjelp av forskjellige grammatiske konstruksjoner
- hente informasjon og språkeksempler fra samiske medier i egen språklæring (2)
- lese skjønnlitterære tekster, finne tema og kommentere tekstene (5)
- bruke digitale kilder og verktøy til å lage enkle sammensatte tekster (1)
Muntlig kommunikasjon
- beherske et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke opplevelser, følelser, erfaringer, kunnskap og egne meninger (4)
- lytte og forstå hovedinnholdet av lengre muntlige tekster (1)
- opptre i ulike muntlige roller i samtaler og framføringer (2)
- presentere med formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
Skriftlig kommunikasjon
- lese, referere og oppsummere hovedmomenter i en tekst (3)
- skrive tekster med ulik form og formål og bruke forskjellige virkemidler i arbeid med tekster
- variere ordvalg og setningsoppbygging i egen skriving (2)
- bruke digitale og andre kilder til arbeid med egne tekster og oppgi kildene (3)
Språk, kultur og litteratur
- bruke varierte verb- og nomenbøyningsformer og de mest sentrale regler i setningsbygging (1)
- samtale om ord- og uttaleforskjeller i nærliggende dialekter (3)
- fortelle om språkområdene i Sápmi/Sábme/Saepmie (1)
- samtale om Samelovens språkregler og rettigheter angående samisk språk
- lese tekster i ulike sjangere og reflektere over innhold og form (7)
- presentere fra samisk litteratur og samiske filmer (5)
Muntlig kommunikasjon
- bruke språket om ulike situasjoner i skole og arbeidsliv (2)
- beherske ulike muntlige roller i gruppesamtaler og presentasjoner som aktør og tilhører (1)
- lytte, forstå og referere innholdet i fortellinger og beskrivelser (1)
- bruke fagkunnskap fra egne programfag i framføringer og diskusjoner
Skriftlig kommunikasjon
- lese og presentere fra ulike fagtekster (2)
- lese og skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram (2)
- lese og videreformidle informasjon fra ulike kilder og medier (3)
- innhente, vurdere og bruke fagstoff fra digitale kilder i arbeid med egne tekster (1)
- bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster
Språk, kultur og litteratur
- bruke setningsanalyse og grammatiske begreper i egen språkopplæring og til å sammenligne samisk og norsk (1)
- drøfte begrepet funksjonell to-språklighet
- gjøre rede for hvordan nye ord på samisk blir laget
- fortelle om de ulike samiske språkene i Norge
- lese og presentere fra skjønnlitterære tekster (6)
- gjøre rede for samisk fortellertradisjon (1)
Muntlig kommunikasjon
- diskutere, argumentere og gi uttrykk for egne oppfatninger og synspunkter
- ta initiativ til å begynne, holde i gang og avslutte en samtale (1)
- lytte til og referere fra presentasjoner og innlegg (1)
- presentere et selvvalgt emne
Skriftlig kommunikasjon
- lese og orientere seg i tekster og sammenfatte og vurdere relevant informasjon (2)
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- skrive kreative og informative tekster og drøftinger tilpasset mottaker, formål og medium
- beherske de viktigste rettskrivingsreglene (4)
- analysere innhold og vurdere bruken av virkemidler i ulike tekster hentet fra digitale og andre medier (3)
Språk, kultur og litteratur
- samtale om forhold som påvirker språkbruk
- utforske likheter og forskjeller mellom samisk og andre språk (4)
- gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk
- lese litteratur fra andre urfolk og kulturer og kommentere form og innhold
- diskutere nyheter og aktuelle hendelser i Sápmi/Sábme/Saepmie
- redegjøre for hovedtrekkene i samisk mediahistorie (1)
Muntlig kommunikasjon
- uttrykke seg med et variert ordforråd og god språkføring tilpasset formål og mottaker (3)
- lytte til, systematisere og sammenholde informasjon i muntlige tekster og reflektere over innhold (4)
- referere på samisk muntlige norskspråklige tekster om dagligdagse forhold
- presentere og drøfte faglige emner (1)
Skriftlig kommunikasjon
- uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og god språkføring, og mestre sentrale språklige formkrav (2)
- lese tekster i ulike sjangere og analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler (2)
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster, drøftinger og andre resonnerende tekster
- bruke digitale og andre kilder på en kritisk måte og beherske kildehenvisning
Språk, kultur og litteratur
- bruke relevant terminologi for å beskrive språkets form og innhold (2)
- gjøre rede for hovedtrekk i samisk språkhistorie
- lese et utvalg av orginale samisk skjønnlitterære- og sakprosatekster og drøfte innhold, form og formål (5)
- gjøre rede for hovedtrekk i samisk litteraturhistorie
Njálmmálaš gulahallama váldooassi lea máhttit guldalit, ipmirdit ja ságastallat iešguđetlágan oktavuođain. Njálmmálaš gulahallan lea ođđa gielaid oahppama vuođđu.
Guldaleapmi lea aktiiva doaibma mas oahppi galgá oahppat ja ipmirdit dan bokte ahte dulko, ovttasta ja árvvoštallá earáid dajaldagaid. Sihke njálmmálaš ovdanbuktima bokte masa lea ráhkkanan, ja spontána njálmmálaš ovttasdoaibmamis galgá oahppi ovdánahttit návccaid gulahallat earáiguin sámegillii.
Giellaoahppamis lea deaŧalaš deattuhit ođđa sániid ja doahpagiid oahppama ja oažžut geavatlaš vásáhusaid iešguđetlágan giellaoktavuođain. Giela oahppá doaimmaid, stoahkama, muosáhusaid, jurddašeami, gaskkusteami ja ovttasdoaimma bokte. Ollu ohppiin geain lea sámegiella fágan, leat unnán giellabirrasat gos sáhtáše gulahallat sámegillii, ja dalle lea erenoamáš deaŧalaš láhččit giellahárjehallanarenaid ja maid digitála gulahallanreaidduid bokte hárjehallat ja vásihit njálmmálaš gulahallama. Lea deaŧalaš oahpahusas addit oahppái dovddu ahte son hálddaša ja nu movttiidahttit su viidáseappot ovdánahttit iežas giellamáhtu.
Čálalaš gulahallama váldooassi lea máhttit lohkat ja čállit sámegiela. Vaikko álgo lohkan- ja čállinoahpahusa váldoovddasvástádus lea vuosttašgielas, de galgá maiddái oahpahus sámegielas nubbingiellan leat mielde ovdánahttit ohppiid lohkan- ja čállingelbbolašvuođa njuovžilis progrešuvdnan miehtá olles oahpahusmannolaga. Lohkan ja čállin lea deaŧalaš giela oahppamis ja lea mielde lasiheame oahppi sátneriggodaga ja buorideame hupmagiela.
Lohkanoahpahus galgá ovddidit oahppi miela ja návccaid lohkamis ja čállimis, ja oahpahusas galgá oahppi lohkat iešguđetlágan teavsttaid, sihke oahppama ja muosáheami várás. Lohkkojuvvon teavsttat galget váikkuhit dasa ahte oahppi šaddá diđolaš dan hárrái movt son ovdána lohkamis ja čállimis.
Čállin mearkkaša ahte sáhttá ovdanbuktit, gieđahallat ja gaskkustit jurdagiid ja oaiviliid iešguđetlágan teavsttaid ja šáŋŋeriid bokte. Ovttastuvvon teavsttat leat oassi teavsttain maid oahppit galget lohkat ja hábmet. Buorre čálalaš gulahallan eaktuda buori sátneriggodaga, máhtu ja gálggaid grammatihkas ja riektačállimis ja návccaid buvttadit ulbmillaš teavsttaid mat heivejit lohkkiide.
Váldooassi giella, kultuvra ja girjjálašvuohta sisttisdoallá dan ahte oažžut oahpu sámegiela, giellageavaheami ja giellavuogádaga birra ja atnit dan máhtu iežas giellaoahppamis. Lea deaŧalaš bargat systemáhtalaččat oahppat doahpagiid ja grammatihkain nu ahte álggos oahppá sátnehámiid ja erohusaid mearkkašumiin ja dađistaga geavahit metagiela giellahuksema čilgemis. Oahppi galgá šaddat dihtomielalaš iežas giellaoahppama ja guovttegielalašvuođa hárrái. Galgá maid oahpásmuvvat suopmaniidda, eará sámegielaide ja sámi giellahistorjái.
Váldooassi lea maid dan birra ahte oahppi galgá oahppat giela geavaheami sámi kultuvrra, eallinvuogi ja árbevirolaš máhtu hárrái. Lea deaŧalaš ahte oahppi beassá vásihit sámi teakstakultuvrra ja iešguđetlágan doaimmaid bokte oažžut geavatlaš vásáhusaid das mo geavahit sámegiela iešguđetlágan dilálašvuođain ja iešguđetlágan mediain .
Oahppi galgá oažžut vejolašvuođa oahpásmuvvat sámi muitalanárbevirrui ja sámi girjjálašvuhtii ja čállimii. Lea deaŧalaš válljet teavsttaid maid bokte oahppit besset oahpásmuvvat sámi kultuvrii seammás go ohppet giela.
Njálmmálaš gulahallama váldooassi lea máhttit guldalit, hupmat ja ságastallat iešguđetlágan oktavuođain. Guldalit, hupmat ja ságastallat lea oassi sihke dábálaš ovttastallanvugiin ja fágalaš oktavuođain. Dat gullá lunddolaččat sosiála, kultuvrralaš ja fágalaš gelbbolašvuhtii ja estehtalaš eallimii ja muosáhusaide.
Guldaleapmi lea aktiiva doaibma mas oahppi galgá oahppat ja ipmirdit dan bokte ahte dulko, veardida ja árvvoštallá earáid dajaldagaid. Sihke njálmmálaš ovdanbuktima bokte, masa lea ráhkkanan ja spontána njálmmálaš ovttastallamis galgá oahppi ovdánahttit návccaid gulahallat earáiguin ja albmanahttit máhtu, jurdagiid ja hutkosiid girjás gillii iešguđet šáŋŋeriin. Sámegielfágas mearkkaša dát ahte lea erenoamáš deaŧalaš ovdánahttit ohppiid doabaipmárdusa ja seammás dahkat ohppiid diđolažžan giellageavaheamis. Dát eaktuda ahte sámegielat oahppit galget oahppat movt buoremusat gáhttet sámegiela seammás go ovdánahttet dan.
Njálmmálaš gulahallan lea maid heivehit giela, albmanahttinhámiid ja gaskkustanvuogi gulahallandilálašvuhtii.