Hopp til hovedinnhold
Norsk (bokmål)
Åarjelsaemien
Julevsámegiella
Davvisámegiella
Samiske læringsressurser på nett
Søkeord
Søk
Navigasjonssti
Hjem
User account menu
Delingsarena
Logg inn
Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
1-2
lytte og ta ordet etter tur i samtaler (84)
uttrykke egne meninger og tanker om ulike emner og situasjoner (70)
leke og arbeide kreativt med språklyder, stavelser, språkelementer og rytmer (194)
lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster (852)
lese tekster med sammenheng og forståelse (674)
samtale om hva som er viktig informasjon og hva som er mindre viktig informasjon i ulike tekster (233)
arbeide kreativt med tegning og skriving, med og uten digitale verktøy (83)
skrive tekster for hånd og med tastatur, og med bruk av store og små bokstaver, punktum, utropstegn og spørsmålstegn (98)
samtale om egen språklæring (54)
samtale om egen og andres dialekt (78)
bruke ord og begreper knyttet til familie, lokalsamfunn og tradisjonell kunnskap (328)
3-4
lytte til andre, stille oppklarende og utdypende spørsmål, og følge opp innspill fra andre (44)
lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster (613)
lese ulike teksttyper med flyt og forståelse av innhold og formål (605)
samtale om forskjeller mellom meninger og fakta (35)
utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler (113)
fortelle, beskrive og argumentere muntlig og skriftlig (25)
bruke ulike strategier og digitale ressurser for å skape tekster (22)
skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng (29)
bruke regler og mønstre i språkets formverk og setningslære i egen tekstskaping (45)
bruke metaspråk i samtale om de mest sentrale strukturene i språket (33)
finne, velge, bruke og oppgi kilder i eget arbeid (12)
vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster utfra tilbakemeldinger og valgte kriterier (15)
eksperimentere med ulike strategier for å lære (38)
sammenligne egen dialekt med skriftspråket (20)
samtale om språk og språkblanding (13)
bruke ord og begreper knyttet til tradisjonell kunnskap, natur og samfunn (278)
5-7
lytte til og bearbeide innspill fra andre og selv gi uttrykk for og begrunne egne meninger (31)
reflektere over hvordan språk kan uttrykke holdninger til medmennesker (26)
lese et bredt utvalg teksttyper og samtale om form og innhold (445)
reflektere over hvordan muntlige fortellertradisjoner og verdier gjenspeiler seg i samisk litteratur (278)
utforske og reflektere over sammenhengene mellom språk og identitet (54)
bruke hensiktsmessige lesemåter og strategier tilpasset tekstens form og innhold og lesingens formål (255)
fortelle, informere, argumentere og uttrykke seg presist muntlig og skriftlig (43)
skrive ulike teksttyper med klart formål, klart innhold og klar struktur (38)
utforske og bruke ulike språklige virkemidler og modaliteter i egen tekstskaping og i muntlige sammenhenger (40)
bruke ulike typer tekstbehandlings- og kommunikasjonsverktøy i muntlig og skriftlig kommunikasjon (30)
forklare og bruke kunnskaper om språkets formverk, vanlige typer ordavledninger og setningsoppbygning (73)
bruke sentrale regler for rettskriving, setningsoppbygning og tekstbinding i egen tekstskaping (56)
vurdere ulike kilders troverdighet og oppgi kilder i eget arbeid (12)
vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra ulike faglige kriterier (35)
utforske og beskrive likheter og ulikheter mellom egen og andres dialekt og skriftspråket (71)
reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk (13)
utforske og bruke ord og uttrykk knyttet til samfunnsliv, naturbruk og tradisjonell kunnskap (193)
8-10
lytte til og reflektere over andres presentasjoner, og bygge egen argumentasjon på andres innspill (4)
reflektere over hvordan ulik språkbruk kan uttrykke holdninger til medmennesker (13)
fortelle, informere, argumentere og reflektere muntlig og skriftlig (19)
gjenkjenne og bruke ulike språklige og estetiske virkemidler og retoriske appellformer (67)
lese ulike teksttyper av varierende lengde og kompleksitet, og sammenligne og tolke tekstene (412)
velge og bruke hensiktsmessige lese- og læringsstrategier i arbeid med faget (151)
reflektere over hvordan samiske tenkemåter, samiske muntlige fortellertradisjoner og samiske verdier kommer til uttrykk i samisk litteratur (350)
bruke relevante begreper og fagspråk knyttet til ulike samiske emner og verdier (46)
sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder (83)
utforske og gjøre rede for likheter og forskjeller mellom samiske språk (45)
bruke relevant fagspråk for å forklare og analysere tekst og språk (77)
planlegge og utforme ulike typer tekster med struktur tilpasset innhold, formål og mottaker (19)
bruke regler for rettskriving, språkets formverk og tekstbinding i skriftlig kommunikasjon og tekstskaping (53)
vurdere ulike kilders troverdighet, pålitelighet og relevans, og bruke kilder i eget arbeid på en etterrettelig måte (6)
vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra varierte faglige kriterier (8)
reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk og hvordan man kan bevare og utvikle samisk på ulike arenaer (15)
Samisk fordypning (SFS02‑02)
utvikle og fordype seg i problemstillinger knyttet til språk eller tekst ut fra egne interesser og presentere resultatet av arbeidet ved å bruke ulike uttrykksformer (36)
undersøke og presentere noen likheter og forskjeller mellom de samiske språkene når det gjelder språk, skriftlige tekster eller muntlige tradisjoner (42)
utforske og gjøre rede for hvordan eventyr, sagn, myter og andre muntlige tradisjoner kommer til syne i ulike nyere tekster (55)
utforske og sammenligne språkbruk og retoriske virkemidler i ulike medier og sammenhenger (8)
skape digitale produkter som kombinerer ulike medietyper (3)
utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon og også språkvalg (1)
formidle egne opplevelser og tolkninger av tekster kreativt med og uten bruk av digitale verktøy (29)
reflektere kritisk over egen rolle i digital kommunikasjon, og hvordan eleven framstiller seg selv og andre på nett (1)
bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og følge regler for personvern og opphavsrett (1)
dokumentere og vurdere egen utvikling i arbeidet med faget
Vg2 YF
delta aktivt i utforskende samtaler og diskusjoner, uttrykke egne meninger og respondere på andres innspill (7)
lese og reflektere over et variert utvalg av tekster fra fortid og samtid (286)
beskrive og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og identitet (277)
reflektere over et utvalg samiske fortellinger og sammenligne med tekster fra andre urfolk (79)
utforske hvordan andre språk påvirker samisk og utvikle bevissthet om hvordan man tar vare på samiske språk (5)
bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og terminologi i arbeid med fag (17)
kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sammenhenger (1)
orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon (8)
bruke relevant fagspråk til å presentere, dokumentere og drøfte faglige emner og arbeidsprosesser (9)
skrive og utforme ulike tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving (28)
velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål (7)
vurdere og bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte (6)
vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, tilbakemeldinger og faglige kriterier (7)
Vg1 SF
delta aktivt i utforskende samtaler og diskusjoner, uttrykke egne meninger og respondere på andres innspill (8)
lese og reflektere over et variert utvalg av tekster fra fortid og samtid (289)
beskrive og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og identitet (280)
gjøre rede for flerspråklighet og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet (8)
reflektere over et utvalg samiske fortellinger og sammenligne med tekster fra andre urfolk (69)
utforske hvordan andre språk påvirker samiske språk og utvikle bevissthet om hvordan man tar vare på samiske språk (6)
bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag (21)
presentere, dokumentere og drøfte faglige emner med helhetlig argumentasjon og relevant fagspråk (8)
gjøre rede for og bruke et bredt register av virkemidler (5)
skrive og utforme ulike tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving (30)
velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål (5)
vurdere og bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte (8)
vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, tilbakemeldinger og faglige kriterier (12)
Vg2 SF
lytte til, reflektere over og vurdere informasjon og argumentasjon og selv bruke relevante retoriske strategier i samtaler og diskusjoner (7)
lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangre og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng (316)
utforske tekster retorisk og estetisk og reflektere over temaer og verdier tekstene tar opp (279)
reflektere over likheter og forskjeller i ulike retoriske appellformer i samiske og andre kulturer (51)
analysere og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og samfunn (298)
skrive tekster i ulike sjangre som gjør rede for eller drøfter samiskfaglige emner (9)
bruke ulike retoriske appellformer og språklige virkemidler muntlig og skriftlig (5)
reflektere over språkbruk i samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for bevaring og utvikling av samiske språk (6)
drøfte vilkår og muligheter for flerspråklighet i skole, arbeidsliv og samfunn (5)
utforske språkmangfoldet i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne eget språk med andre samiske språk (36)
lese et utvalg eldre tekster og utforske dem i et språkhistorisk perspektiv (32)
Vg3 SF
drøfte sammenhenger mellom språk, kultur og identitet i faglige samtaler (9)
lese og reflektere over ulike teksttyper ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid (268)
analysere og tolke tekster fra samisk litteratur og andre kulturer (290)
reflektere over samisk språk og kultur i et urfolks- og minoritetsperspektiv (7)
bruke fagkunnskaper og presist og nyansert fagspråk både muntlig og skriftlig (10)
bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag (16)
bruke kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utforme ulike typer muntlige og skriftlige tekster (14)
utforske samiske språks situasjon og språkpolitikk gjennom ulike tider (6)
utforske og drøfte hvordan ulike majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere over vilkårene for bruk av samisk før, nå og i framtiden (3)
vurdere, velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål (6)
forstå og bruke metaspråk i arbeid med faget (6)
mestre språkets formverk, syntaks og rettskriving i kommunikasjon og tekstskaping (25)
Vg3 påbygging
lytte til, reflektere over og vurdere informasjon og argumentasjon og selv bruke relevante retoriske strategier i samtaler og diskusjoner (5)
drøfte sammenhenger mellom språk, kultur og identitet i faglige samtaler (9)
lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangre og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng (314)
lese og reflektere over ulike teksttyper ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid (273)
utforske tekster retorisk og estetisk og reflektere over temaer og verdier tekstene tar opp (288)
reflektere over likheter og forskjeller i ulike retoriske appellformer i samiske og andre kulturer (37)
analysere og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og samfunn (288)
analysere og tolke tekster fra samisk litteratur og andre kulturer (82)
reflektere over samisk språk og kultur i et urfolks- og minoritetsperspektiv (6)
skrive tekster i ulike sjangre som gjør rede for eller drøfter samiskfaglige emner (7)
bruke fagkunnskaper og presist og nyansert fagspråk både muntlig og skriftlig (11)
bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag (14)
bruke kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utforme ulike typer muntlige og skriftlige tekster (12)
bruke ulike retoriske appellformer og språklige virkemidler muntlig og skriftlig (3)
reflektere over språkbruk i samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for bevaring og utvikling av samiske språk (3)
drøfte vilkår og muligheter for flerspråklighet i skole, arbeidsliv og samfunn (2)
utforske samiske språks språksituasjon og språkpolitikk gjennom ulike tider (2)
utforske og drøfte hvordan ulike majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere over vilkårene for bruk av samisk før, nå og i framtiden (3)
utforske språkmangfoldet i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne eget språk med andre samiske språk (36)
lese et utvalg eldre tekster og utforske dem i et språkhistorisk perspektiv (28)
vurdere, velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål (7)
forstå og bruke metaspråk i arbeid med faget (7)
mestre språkets formverk, syntaks og rettskriving i kommunikasjon og tekstskaping (27)